We ontvingen 102 bezwaarschriften
Daarvan had 37% betrekking op omgevingsvergunningen, 13% op handhavingsbesluiten in het ruimtelijk domein, 10% op WMO-besluiten, 10% op energietoeslag, 8% op verkeersbesluiten en 7% op besluiten in het kader van de Participatiewet.
We behandelden 104 bezwaarschriften
Naast de hiervoor genoemde 102 bezwaarschriften, waren er nog 16 bezwaarschriften uit 2022, die moesten worden behandeld. 14 bezwaarschriften zijn doorgeschoven voor behandeling in 2024. Het totaal aantal behandelde bezwaarschriften komt daarmee uit op 104 in 2023. Dit is ongeveer de helft van het aantal bezwaarschriften in 2022. Toen waren er enorm veel bezwaarschriften (101), die betrekking hadden op de was- en strijkservice. Hier was er in 2023 maar één van.
Van deze 104 bezwaarschriften zijn er acht doorgezonden naar een ander bestuursorgaan om af te handelen. Na premediation, zoals extra uitleg, maar ook als gevolg van nieuwe besluitvorming, zijn er 37 bezwaarschriften ingetrokken. Over vier bezwaarschriften is door de commissie geadviseerd deze niet-ontvankelijk te verklaren, deze adviezen zijn allemaal overgenomen. Na advisering door de commissie is in 32 gevallen besloten om de bezwaren ongegrond te verklaren en in 11 gevallen (deels) gegrond. Bij 12 bezwaarschriften is op 31 december 2023 nog onbekend wat het besluit zal zijn.
De gemiddelde doorlooptijd van de bezwaren in 2023 bedroeg 11,73 weken
Dat is zo’n vier weken korter dan 2022. De gemiddelde doorlooptijd van de afgehandelde bezwaren ligt hiermee min of meer gelijk met de wettelijke afhandeltermijn. Het grote verschil met het jaar ervoor komt onder meer doordat het aantal bezwaren fors minder was, maar ook een efficiënte planning heeft daaraan bijgedragen.
Het percentage afgehandelde bezwaren binnen twaalf weken is ten opzichte van 2022 (33%) sterk verbeterd, want ligt nu op 64%
De gemiddelde doorlooptijd van bezwaren dat binnen twaalf weken is afgehandeld is daarmee hoger dan het verwachte percentage. Voor de bezwaarschriften die gemiddeld binnen achttien weken zijn afgehandeld ligt het percentage met 82% net onder het verwachte percentage van 85%.
Niet verplichte indicator | Meetbaar resultaat 2023 | Verwacht resultaat | Behaald resultaat |
---|---|---|---|
Behandelen bezwaarschriften | Afhandeling bezwaren binnen 12 weken | 60% | 64% |
Afhandeling bezwaren binnen 18 weken | 85% | 82% |
Er zijn 28 klachten in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) behandeld
Volgens de Awb gaat het bij deze klachten om handelingen of gedragingen van medewerkers of bestuurders van de gemeente. De klachten hebben vooral betrekking op de teams die het meeste in contact staan met inwoners: Sociaal Domein (32,1%), Openbare Ruimte en Vastgoed (21,4%), Klant Contact Centrum (21,4%) en Veiligheid, Toezicht en Handhaving (14,3%).
We handelden 88% van de klachten informeel af
In 2023 zijn de klachten in 88% van de gevallen informeel afgehandeld. Bij drie klachten verzochten klagers om de klacht naar de formele fase door te zetten en voor advies voor te leggen aan de onafhankelijke klachtadviescommissie. Op 31 december 2023 waren drie klachten nog in behandeling en was nog niet duidelijk of en hoe deze worden afgehandeld.
Niet verplichte indicator | Meetbaar resultaat 2023 | Verwacht resultaat | Behaald resultaat |
---|---|---|---|
Klachten | Percentage klachten dat informeel wordt afgehandeld | >90% | 88% |