Paragrafen

Paragraaf 4 Financiering

Renterisico's

Voor de toetsing van het renterisico heeft de overheid twee instrumenten gedefinieerd, namelijk de kasgeldlimiet en de renterisiconorm. De kasgeldlimiet geeft aan hoeveel de gemeente kort mag financieren als percentage van de begroting. De toegestane kasgeldlimiet is 8,5% van het begrotingstotaal. De renterisiconorm heeft als doel om het renterisico bij herfinanciering te beheersen. Het renterisico is het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeente door rentewijzigingen. De renterisiconorm houdt in dat de jaarlijks verplichte aflossingen en renteherzieningen niet meer mogen bedragen dan 20% van het begrotingstotaal bij aanvang van het jaar.

In de volgende overzichten worden de renterisico's op de korte en lange schuld getoetst aan de wettelijke norm uit hoofde van de Wet fido.

KASGELDLIMIET PER 31-12-2023

Kasgeldlimiet

Omvang begroting per 1 januari 2023

118.000

Kasgeldlimiet in procenten van de grondslag 

8,50%

Kasgeldlimiet in bedrag 

10.030

(Bedragen x € 1.000)

REALISATIE

Kwartaal

1: jan-mrt

2: apr-jun

3: jul-sep

4: okt-dec

Jaar

Vlottende schuld

Opgenomen gelden < 1 jaar

0

0

0

0

0

Schuld in rekening-courant

0

0

0

0

0

Gestorte gelden door derden < 1 jaar

0

0

0

0

0

Overige geldleningen niet zijnde vaste schuld

0

0

0

0

0

Totaal vlottende schuld

0

0

0

0

0

Vlottende middelen

Uitgeleende gelden < 1 jaar

0

833

13.500

22.200

9.133

Contante gelden in kas

0

0

0

0

0

Tegoeden in rekening-courant

8.374

9.292

8.346

5.096

7.777

Overige uitstaande gelden < 1 jaar

0

0

0

0

0

Totaal vlottende middelen

8.374

10.125

21.846

27.296

16.910

Toets kasgeldlimiet

Totaal netto vlottende schuld

-8.374

-10.125

-21.846

-27.296

-16.910

Toegestane kasgeldlimiet

10.030

10.030

10.030

10.030

10.030

Ruimte (+) / Overschrijding (-)

18.404

20.155

31.876

37.326

26.940

Volgens de Wet financiering decentrale overheden (fido) mag de kasgeldlimiet gedurende twee achtereenvolgende kwartalen overschreden worden. Zoals uit voorgaande tabel blijkt, zijn we heel 2023 binnen de norm gebleven. Door het later uitvoeren van investeringen dan begroot, hadden we  zelfs geld over waarvan we een deel hebben uitgezet bij andere gemeenten in de vorm van kasgeldleningen. Dit is de voornaamste reden van het positieve renteresultaat op het taakveld Treasury. Zie hiervoor ook het renteschema in de volgende paragraaf.

RENTERISICONORM EN RENTERISICO'S VAN DE VASTE SCHULD PER 31-12-2023

(Bedragen x € 1.000)

2023

2024

2025

2026

Renterisico op vaste schuld

realisatie

budget

budget

budget

1a. Renteherziening op vaste schuld o/g

0

0

0

0

1b. Renteherziening op vaste schuld u/g

0

0

0

0

  2. Netto renteherziening op vaste schuld (1a - 1b)

0

0

0

0

3a. Nieuw aangetrokken vaste schuld (o/g)

10.000

15.000

35.000

25.000

3b. Nieuw verstrekte lange leningen (u/g)

0

0

0

0

  4. Netto nieuw aangetrokken vaste schuld (3a - 3b)

10.000

15.000

35.000

25.000

  5. Betaalde aflossingen

2.636

2.636

2.636

2.881

  6. Herfinanciering (laagste van 4 en 5)

2.636

2.636

2.636

2.881

  7. Renterisico op vaste schuld (2 + 6)

2.636

2.636

2.636

2.881

Renterisiconorm

  8. Begrotingstotaal per 1 januari 

118.000

137.000

136.000

135.000

  9. Het bij ministeriële regeling vastgestelde percentage

20%

20%

20%

20%

10. Renterisiconorm

23.600

27.400

27.200

27.000

Toets Renterisiconorm

10. Renterisiconorm

23.600

27.400

27.200

27.000

  7. Renterisico op vaste schuld

2.636

2.636

2.636

2.881

11. Ruimte(+) / Overschrijding(-) (10 - 7)

20.964

24.764

24.564

24.119

Het renterisico op de vaste schuld blijft in de periode 2023-2026 ruim binnen de norm.

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2024 14:32:58 met de export van 07/04/2024 14:00:42