Programma
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
Kaderstellende nota’s
Beleidsplan Civieltechnische Kunstwerken (2021)
Wat hebben we gedaan in 2023
Om de gemiddelde kwaliteit van het onderhoud op niveau B te handhaven voerden we groot en klein onderhoud uit aan:
- De brug Rietkamp in Huissen waar we het houten brugdek vervingen door houten dekplanken. We kozen voor hout en niet voor kunststof omdat de kans op bevriezen en gladheid dan veel kleiner is. Zeker boven waterpartijen.
- De brug in de Ward in Bemmel kreeg nieuwe houten dekplanken. Ook hier kozen we niet voor kunststof vanwege het gevaar op gladheid bij waterpartijen.
- Het herstellen van voegwerk aan keermuren in Bemmel en Huissen stelden we uit. Door de geringe omvang van de schade voegen we dit samen met werkzaamheden in 2024.
- De beschoeiing langs de Plakselaan en Bonenkamp in Bemmel vervingen we niet na overleg met het Waterschap. Als beheerder vinden zij het belangrijk dat er een natuurlijke overgang van de oever naar het water is. Deze overgang is na verloop van jaren ontstaan.
- De vervanging van de fietsbrug bij de kruising Badweg-Looveer in Huissen voerden we niet uit. Omdat ook de duiker onder de weg in slechte conditie is, kijken we samen met het Waterschap naar de mogelijkheid om de bestaande duiker te verbeteren en te verlengen. Daarmee kan de brug vervallen.
Financieel
In programma 2, onder 'Wat heeft het gekost?', staan de lasten en baten voor onderhoud
civieltechnische kunstwerken onder taakveld 2.1. De middelen voor groot onderhoud onttrekken we aan de voorziening onderhoud civieltechnische kunstwerken. Voor de kapitaallasten van
vervangingsinvesteringen is er de bestemmingsreserve civieltechnische kunstwerken. De financiële middelen uit de budgetten, voorziening en reserve zijn voldoende om de afgesproken beeldkwaliteit te realiseren en ook de komende jaren te behouden.