Paragrafen

Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen

Programma
2. Verkeer, vervoer en waterstaat

Kaderstellende nota's
Beleidsplan wegverhardingen (2017)

Wat hebben we gedaan in 2023
Om de gemiddelde onderhoudskwaliteit te handhaven op niveau B voerden we groot en klein onderhoud uit. Groot onderhoud aan (delen van) asfaltverhardingen:

  • De rijbaan van de Ressensestraat in Ressen kreeg een nieuwe deklaag en op delen van het fietspad repareerden we de schade door wortelopdruk.
  • Een deel van de rijbaan van de Groenestraat Bemmel kreeg een nieuwe deklaag.
  • De rijbaan van de Herckenrathweg en Verlengde Herckenrathweg in Bemmel kreeg een nieuwe deklaag.
  • Een deel van de fiets- en voetpaden in de parkzone van de wijk Zilverkamp in Huissen kreeg een nieuwe deklaag.
  • Een deel van de fietsstrook aan de Stadsdam herstelden we na schade door wortels.
  • Op de Stadswal Noord in Huissen brachten we een nieuwe deklaag aan.

De geplande werkzaamheden aan de Bredestraat (tussen Muntstraat en de Hoeve), Stadsdam en de rotonde Huismanstraat/Stadswal in Huissen voerden we nog niet uit. Hier voeren we eerst verkeersonderzoeken uit om kapitaalvernietiging te voorkomen.

We herstelden veel verzakkingen en opdruk van bestrating door werking van wortels van bomen. Dit groot onderhoud van elementenverhardingen voerden we uit aan (delen van) rijbanen en voetpaden in:

  • Viermorgen in Bemmel.
  • Remisestraat in Bemmel.
  • de Timp in Bemmel.
  • de Houtakker in Bemmel.
  • Windroos in Gendt.
  • Vesting in Huissen.
  • Hofmeesterij in Huissen.
  • Koelhuisstraat in Huissen.
  • Dijkstraat in Bemmel (alleen het voetpad).
  • Steenakker in Gendt (alleen het fietspad).

De geplande werkzaamheden aan de Lidwinastraat in Bemmel zijn uitgesteld. Hierdoor kan het werk gecombineerd worden met de vervanging van het hoofdriool.

Het gemiddelde kwaliteitsniveau (CROW-richtlijn) van alle gemeentelijke wegen steeg ten opzichte van 2022. De kwaliteit ligt nog steeds op niveau C (lager dan het vastgestelde niveau B door raad) maar het cijfer steeg van 5,0 naar 5,4. De stijging gold voor zowel asfalt- als elementenverhardingen.
De kwaliteit op 21% van de wegen is slechter (niveau C en D) dan niveau B (was 28%) en op 47% van de wegen hoger; niveau A en A+ (was 46%). Onderhoudskwaliteit B had 32% van de wegen (was 26%). De verminderde kwaliteit wordt vooral veroorzaakt door uitstel van geplande investeringen aan de Gochsestraat en Looveerweg in Huissen en de Papenstraat in Bemmel.

Financieel
In programma 2, onder 'Wat heeft het gekost?, staan de lasten en baten voor onderhoud
wegen onder taakveld 2.1. De middelen voor groot onderhoud onttrekken we aan de voorziening onderhoud wegen. De kapitaallasten voor vervangingsinvesteringen dekken we uit de bestemmingsreserve rehabilitatie wegen. De financiële middelen uit de voorziening en reserve zijn voldoende om de afgesproken beeldkwaliteit te realiseren en ook de komende jaren te behouden.

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2024 14:32:58 met de export van 07/04/2024 14:00:42