1. Veiligheid

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

Een veilige woon- en leefomgeving (doel 1).

  • Buurtbemiddeling ontving 51 meldingen (in 2022: 49). Het aantal opgeloste zaken bedroeg 95%.
  • We ondernamen de volgende acties om het bewustzijn over veel voorkomende (digitale) criminaliteit te bevorderen:
  1. Een Hackshield bijeenkomst samen met de bibliotheek op 22 maart om de digitale weerbaarheid te vergroten van kinderen tot en met 12 jaar.
  2. Een campagne ‘senioren en veiligheid’ in het Zilverhuus in Huissen op 30 maart.
  3. Voorlichting aan senioren in Doornenburg en Haalderen over digitale veiligheid samen met de politie op 8 mei en 26 oktober.
  4. Het Donkere Dagen Offensief. Dit vond plaats in de periode januari tot en met maart en vanaf oktober. Deze jaarlijkse campagne gaat over het herkennen van verdacht gedrag en het voorkomen van woninginbraken in de wintermaanden.
  5. Preventietips om onder andere woning- en auto-inbraken en/of diefstallen te voorkomen. Deze tips verspreidden we via social media, Het Gemeente Nieuws en de digitale borden in de gemeente.
  • Op verschillende manieren probeerden we de meldingsbereidheid bij inwoners en ondernemers te verhogen. Denk hierbij aan:
  1. Diverse publicaties via social media en Het Gemeente Nieuws.
  2. Verspreiden van de gratis meldkaart met handige telefoonnummers en websites. De vraag naar extra kaarten was groot.
  3. Gesprekken met inwoners en ondernemers in het centrum van Huissen in september tijdens de braderie. Op 14 oktober deden we hetzelfde in het centrum van Gendt. Daarbij kwam ook het signaleren van ondermijning (onder andere drugsproductie) ter sprake.
  • Stichting Halt gaf in opdracht van de gemeente negen voorlichtingslessen over digitale veiligheid en andere actuele veiligheidsvraagstukken op basis- en middelbare scholen.
  • Evenementen vonden weer volop plaats na de coronabeperkingen. We verleenden 125 evenementenvergunningen en 120 toestemmingen voor de melding van een evenement of activiteit. De gehouden netwerkbijeenkomst met organisatoren van evenementen op 13 november werd met 85 aanmeldingen goed bezocht.

Weerbare inwoners en ondernemers tegen ondermijning (doel 2).

  • Op 24 september hebben we een drugsdumping in scene gezet in het centrum van Huissen. Inwoners en ondernemers konden op deze wijze niet alleen signalen herkennen van ondermijning, maar ook waar men dit kan melden. Op 14 oktober deden we hetzelfde in het centrum van Gendt.
  • Intern gaven we voorlichting aan medewerkers over het herkennen van signalen van zorgfraude.
  • We controleerden meerdere leegstaande en verdachte bedrijven en woningen in het buitengebied. Ook werden twee controles in de nacht uitgevoerd met diverse toezichthoudende partijen.
  • Op basis van signalen over ondermijning voerden we ieder kwartaal één integrale controle uit op een bedrijventerrein. Dat deden we samen met politie, omgevingsdienst, douane en arbeidsinspectie. We vestigden daarbij onder andere aandacht op de automotive branche.
  • We constateerden twee zwaardere gevallen van drugsproductie of georganiseerde drugshandel en één ‘licht’ geval. Eén woning sloten we voor de duur van een maand. De eigenaar van de andere woning kreeg een bestuurlijke waarschuwing. Tegen het 'lichte' geval is bestuursrechtelijk niet opgetreden. Zowel landelijk als gemeentelijk namen we een dalende trend waar in het aantal aangetroffen hennepplantages.
Deze pagina is gebouwd op 07/04/2024 14:32:58 met de export van 07/04/2024 14:00:42