2. Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

Veilige mobiliteit voor alle weggebruikers en leefbaarheid staat centraal (doel 1 en 2).
In april stelden we de Participatieagenda GMP-plus vast. Deze is toegepast bij de planvoorbereiding van infrastructurele projecten uit de top 10 van het Maatregelenprogramma GMP-plus. Het gaat hierbij om het uitwerken van schetsontwerpen naar voorlopige ontwerptekeningen, het uitvoeren van verkeers- en civieltechnische onderzoeken en het daarbij betrekken van stakeholders, wijkplatforms en omwonenden bij de volgende projecten:

  • Realisatie vrijliggende fietspaden rotonde Stadswal-Huismanstraat-Helmichstraat (Huissen).
  • Aanpak rotonde Van der Mondeweg, inclusief aansluiting Hof van Klein Baal (Haalderen).
  • Reconstructie Bredestraat-zuid (Huissen).
  • Groot onderhoud bochten Karstraat (Huissen).

Voor het Wegencategoriseringsplan stelden we een addendum op dat de categorie 30km-wegen regelt. Hiervoor hebben we eerst een Impactanalyse 30 km/uur laten uitvoeren en die besproken met belanghebbende partijen. Met de vaststelling door de gemeenteraad van het Addendum in december  beschikken we over een actueel Wegencategoriseringsplan, waarin de nieuwe wegcategorie GOW30 is opgenomen.

Met de Werkgroep vrachtverkeer Huissen is twee keer gesproken over mogelijkheden en belemmeringen om de ervaren overlast van het vrachtverkeer door Huissen te beperken. Op verzoek van de werkgroep hebben we extra verkeerstellingen uitgevoerd op de Karstraat en Stadswal. Ook hebben we een rotonde-telling uitgevoerd op de rotonde Stadswal-Huismanstraat-Helmichstraat. Zo zijn objectieve gegevens over verkeersaantallen en snelheden verzameld. In de tweede bijeenkomst met de werkgroep is afgesproken de werkzaamheden op te schorten aangezien een van de betrokkenen een initiatiefvoorstel naar de raad brengt.

De voorbereidingen van het project reconstructie Gochsestraat hebben als gevolg van de bezwaar- en beroepsprocedure meer tijd gekost dan gepland.
We realiseerden de ontsluiting Houtakker II. Dit betreft de aanleg van een nieuwe verbinding tussen De Kazematten en de Karstraat en het instellen van een 30 km/uur-zone op een deel van de wegen De Houtakker en Remisestraat. Dit in combinatie met groot onderhoudswerkzaamheden.

In Bemmel en Gendt vervingen we in verschillende straten de verlichting door LED. Eind 2023 bestond ruim 70% van de straatverlichting uit LED. Na afronding in 2024 is alle verlichting vervangen, met uitzondering van oude lichtmasten die niet geschikt zijn voor LED-verlichting.

We voerden een parkeeronderzoek uit in Huissen-centrum en op tientallen locaties voerden we verkeerstellingen en fiets tellingen uit. De uitkomsten van het parkeeronderzoek worden in 2024 met de ondernemers in het centrum gedeeld en gebruikt bij nieuwe centrumontwikkelingen. We legden een voetpad aan in de speeltuin achter de Margrietstraat in Angeren. We stelden 30 km/uur-zones in op de Gildestraat in Gendt en het gebied rondom de hoek Teselaar-Dorpsstraat in Bemmel. In het buitengebied van Baal en op diverse zijwegen van de N838 tussen Angeren en Doornenburg stelden we 60 km/uur-zones in.

Oplossingsrichtingen voor knelpunten in de (auto-)bereikbaarheid en een adequaat fiets- en OV-netwerk (doel 3 en 4).
Als onderdeel van de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen hebben we samen met de provincie Gelderland en betrokken gemeenten gewerkt aan verschillende speerpunten en opgaven uit de Verbonden Regio. Er is onder andere een vervolg gegeven op de Gebiedsaanpak A325/N325, de doorfietsroute Arnhem-Huissen en het VeluweWaalpad. Eind 2023 is gestart met de voorbereidingen om te komen tot een Regionale Agenda 2025-2028.

Het kerkplein voor de kerk in Huissen-centrum is onderdeel geworden van de blauwe zone van Huissen-centrum.

We startten de planvoorbereidingen voor het project 'Fietsvoorzieningen De Plak' weer op.

Eind 2023 verstrekten we de opdracht voor het uitvoeren van een integrale verkeersstudie op het bedrijventerrein Pannenhuis. Daarbij wordt gekeken naar de huidige weginrichting, de gewenste kruispunt-vorm voor de rotonde Karstraat-Nijverheidsstraat en naar de verkeerskundige consequenties van een extra ontsluiting van het bedrijventerrein op de Karstraat. Over de resultaten van het onderzoek wordt de raad in 2024 geïnformeerd.

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2024 14:32:58 met de export van 07/04/2024 14:00:42