Wat heeft het gekost?

6.3 Inkomensregelingen

6.3 Inkomensregelingen

bedragen x € 1.000

Voordeel

Nadeel

I/S

60616 BBZ 2004
In 2023 waren en minder aanvragen voor kredietverlening in het kader van de Besluit Bijstand Zelfstandigen (BBZ). Dit betekent een voordeel in 2023 van € 50.000.

Op de baten van de uitvoering van de BBZ (Besluit bijstandsverlening zelfstandigen) en TOZO (Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers) hebben we beide een nadeel van € 38.000.
Deze regelingen zijn sterk vraag afhankelijk, waardoor dit lastig te begroten is. De omvang van de aflossingen zijn afhankelijk van de betalingscapaciteit van de betreffende zelfstandigen.
Ook zijn er een aantal afrekeningen van het Rijk van voorgaande jaren ontvangen die niet waren voorzien.

50

76

I

I

60617 BUIG
De definitieve BUIG-uitkering 2023 is hoger vastgesteld dan verwacht. Dit leidt tot een voordeel van € 70.000. Tegenover dit voordeel staat een nadeel van € 106.000 op de uitgaven voor algemene bijstand. Het aantal cliënten Participatiewet op 31 december 2023 bedroeg 435 (instroom: 109 en uitstroom: 84).

We hebben vanuit het Rijk een extra bijdrage ontvangen voor 2021 van € 39.000 in het kader van de kinderopvangtoeslagaffaire.

De uitgaven loonkostensubsidies nieuwe doelgroep zijn € 55.000 lager dan verwacht. Wel zien we een stijging van de loonkostensubsidies ten opzichte van 2022 met € 73.000.

70

39

55

106

I

I

I

60618 Gemeentelijk armoede en schuldbeleid
De lasten bijzondere bijstand in combinatie met de uitbetaling van de energietoeslag zijn in 2023 € 84.000 lager uitgevallen. Daarnaast zijn de uitvoeringskosten op de uitvoering schuldhulpverlening € 52.000 lager uitgevallen dan begroot. Dit betekent dat er € 52.000 minder onttrokken wordt uit de reserve sociaal domein dan begroot.

136

I

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2024 14:32:58 met de export van 07/04/2024 14:00:42